Communicatie met je patiënt/cliënt. Vooral als je de verpleegtechnische handeling die je moet uitvoeren nog niet helemaal beheerst lijkt het bijna een onmogelijke taak om tijdens het nadenken en handelen ook nog eens aandacht te hebben voor de persoon bij wie je de handeling uitvoert. Wat helpt? Een goede voorbereiding & uitleg!

 

Casus: Dhr. Visser is geopereerd en ligt nu al 10 uur bij jou op de afdeling. Hij zegt dat hij aandrang heeft maar dat het niet lukt om te plassen. We bladderen de blaas van dhr. Visser en zien dat hij een retentie blaas heeft van bijna 420 ml. Samen besluiten we om hem eenmalig te katheteriseren. Je hebt deze handeling al eens eerder gedaan maar bent er nog niet 100% bekwaam in. 

 

Wat doe je?

  • Vertel dhr. Visser waarom jij vindt dat hij eenmalig gekatheteriseerd moet worden, het is natuurlijk geen fijne handeling en vrijwel ieder persoon zal zeggen dat het zo wel zal lukken. Jij bent de verpleegkundige en jij weet wat de gevaren zijn van een overvolle blaas die niet geledigd kan worden, leg dit op een rustige en vriendelijke manier uit.
  • Vervolgens vraag je aan dhr. Visser of hij het fijn vindt dat je de handeling toelicht of dat hij het liever niet wilt horen. Indien dhr. Visser uitleg wenst vertel je dat je eerst de spullen gaat verzamelen en zo terugkomt. 
  • Je raadpleegt het protocol voor het inbrengen van een blaaskatheter/eenmalig katheteriseren. Hierin staat welke spullen je nodig hebt en hoe je de handeling uit moet voeren. Je neemt dit door met je begeleider en gaat samen naar dhr. Visser zijn kamer om de handeling uit te voeren.
  • Kleine zijweg: indien je nog een beoordeling nodig hebt voor deze handeling laat dit dan aan je begeleider weten en vraag of hij/zij hier een stukje over wilt schrijven.
  • Je zorgt voor een werkblad waar je je spullen op kunt leggen en zodanig neerlegt dat je alles gemakkelijk kunt zien en pakken. 
  • Zorg ervoor dat tijdens verpleegtechnische handelingen "schoon" en "vies" altijd van elkaar gescheiden is. Leg dus geen gebruikt watje naast je schone watjes. 
  • Dhr. Visser wenst uitleg tijdens de handeling dus je gaat hem kort toelichten wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: dhr. Visser, mijn naam is Romina en ik ben tweede jaars verpleegkunde student. Samen met mijn begeleider Lisa ga ik eenmalig een katheter bij u inbrengen. Eerst zal ik het schoonmaken en daarna trek ik mijn steriele handschoenen aan om de katheter bij u in te brengen. Mocht u pijn voelen geef het dan aan mij aan, het zal geen prettig gevoel zijn. Nadat de blaas geleegd is verwijderen wij de katheter direct.
  • Je spreek met je begeleider af wie wat doet, bijvoorbeeld: jij maakt schoon en trekt je steriele handschoenen aan en zodra je steriel staat geeft je begeleider de spullen steriel aan zodat jij de handeling uit kunt voeren.
  • Tijdens de handeling blijf je hardop vertellen wat je doet. Dit maakt dhr. Visser minder angstig en zo weet hij wat er gebeurt. Je peilt hoe het met de pijn zit en of het nog goed gaat.
  • Je bent klaar, de blaas van dhr. Visser is geleegd en je ruimt de spullen op.
  • Je sluit de handeling af met een korte toelichting hoe het nu verder gaat.
  • Nadat je van de kamer bent bespreek je samen met je begeleider hoe hij/zij vond dat de handeling ging.

 

 

Samengevat in enkele tips:

  1. Geef aan dat het één van je leerdoelen is
  2. Vraag de patiënt wat hij/zij prettig vindt
  3. Vertel wat je doet (indien de patiënt dit wenst)
  4. Bespreek met je begeleider hoe je dit wilt aanvliegen
  5. Durf ook aan te geven als iets even niet lukt of als je het niet meer weet

 

Succes!